Mina polska rötter

Det har uppdagats för mig att jag är släkt med en polack vid namn Jabłonski, en anställd i kung Stanisław Leszczynskis hov. Leszczynski var den polske kung som tillsattes av Karl XII år 1705 men fick avgå igen år 1709 då svenskarna förlorade kriget. År 1711 tog den avsatta kungen med sig sitt hov och reste till Kristianstad där Jabłonski stannade kvar och gifte sig med en svensk kvinna. Från min morfar till detta par finns ett släktband. Det är alltså mitt blod som drar mig över Östersjön. Intressant.

Hadetbrahej

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Sa spannande! Kul att du kan spara din slakt sa langt tillbaka.

2008-02-29 @ 20:26:50
URL: http://ibag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0