Att få komma iväg

Miljöombyte, en helt annan kontext. Hur det kan vara så befriande och så ångestfyllt? Människors behov av att "komma iväg" och det kanske ännu större behovet att komma hem igen. Jag har en minnesbild från baksätet av vår bil efter en semester, kanske Grekland. Vi var på väg från Sturup och jag tyckte att rapsfälten var så oerhört vackra. Hemma var så oerhört vackert. Vad är det främst vi söker när vi reser? Upplevelser? Förståelse? Kickar? Perspektiv på våra egna liv? Kanske kan vi genom att byta miljö och ta en paus från våra vanliga rutiner faktiskt delvis också ta en paus från oss själva. Samma effekt som en riktig fylla fast utan ångesten efteråt.

Men ångestfyllt var det ju också. Att släppa allt det där runtomkring som definierar personen, skapar identitet. Som att ryckas upp med rötterna eller skalas på all hud. Det kanske är det som är grejen, den multidimentionella tillfredställelsen i att slå rot i någonting annat, att hantera hudlösheten. Vem är jag i en helt annan kontext?

Jag vet, det är sent och jag är nattligt sentimental. Men det behöver inte betyda att jag inte har en poäng.

Hadetbrahej

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Jag fattar ungefar. Jag har sammanlagt bott i sex olika lander de senaste fjorton aren (det bara blev sa...). Jag har tappat bort vilken kontext jag hor hemma i. Det kanns som om jag hor hemma lite overallt och anda ingenstans! Sa jag har angest, och anda inte! :-)

2008-01-24 @ 22:17:15
URL: http://ibag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0