Genusfrågor och gamla torg

Några dagar har nu gått och jag är fortfarande mitt uppe i acklimatiseringsprocessen, eller jag har snarare klivit ur den första förvirringen och precis påbörjat acklimatiseringen. Jag är evigt tacksam över den guidning jag fått av min nya kompis, fick hjälp med både storhandel och polskt telefonkort. Dessutom hade vi intressanta diskussioner om den polska kulturen, med den internationella kvinnodagen i antågande främst genusrelaterade frågor. I min enfald hade jag en tanke om att internationella kvinnodagen kanske inte skulle få så mycket uppmärksamhet i Polen med tanke på att jämställdhetsdebatten inte kommit på långa vägar så långt som i Sverige, men oj så fel jag hade, det handlar bara om en annan slags uppmärksamhet. Den 8:e mars kunde man se ungefär en blomma för varje kvinna på stan. Enligt min nya kompis som bor här permanent är det inte ovanligt att alla män tar med sig blommor till kvinnorna på sin arbetsplats just denna dag. Av olika anledningar har jämställdhetsdiskussionen gått varm för mig på senare tid och jag försöker fortfarande komma underfund med vissa saker. Är alla könsrelaterade traditioner av ondo? Är en öppnad dörr eller en buren väska en vacker gest som får konsekvensen att kvinnan uppfattas som det svagare könet eller är det bara vad det är? Hur stark är kopplingen mellan den burna väskan och löneskillnaderna? Finns det en koppling? Det är i alla fall intressanta skillnader; medan svensken sitter i STVs morgonsoffa och diskuterar för- och nackdelar med könskvotering är polacken ute och köper blommor.

I övrigt bjuder jag på ett kärt återseende, gamla torget i Poznań.


image16


Hadetbrahej

Kommentarer
Postat av: fialotta

Du, det var precis likadant har i Bologna. Det delades ut blommor överallt, handlade man något i en affär fick man en blomma på köpet. Människor kastade i princip blommor efter mig och jag visste inte att det var internationella kvinnodagen (troode det var nån slags valkampanj, är val här om en månad) Men sen fattade jag.

2008-03-11 @ 16:19:52
Postat av: Eliza

Tycker det låter trevligt med blommor. Allt som är könsrelaterat bevöver inte nödvändigtvis motverka jämlikhet. Vi är ju olika kön och det är ju positivt på många sätt. Det blir konstig dubbelmoral om man osynliggör kön och samtidigt är mycket medveten om dem. Genusvetenskap är bra och nödvändigt, men kan också gå för långt i sin iver och skapa tabun som inte har med jämlikhet att göra. För mig är jämlikhet detsamma som lika värde. Inte att vi måste göra samma saker och vara likadana. Viktigt att ha fokus på det som verkligen behövs när det gäller jämlikhet och jämställdhet. Som t ex särbehanling p g a kön i samband med arbete och lön. Diskriminering finns gentemot många sociala grupper. Inte bara kön. Människans lika värde oavsett bakgrund och kön är värt att arbeta för, och att acceptera olikhet. På många sätt förväxlas jämställhet med likriktning. Det gör att man kan känna att man inte passar in och inte är sådan som samhället förväntar sig. Olikhet är bra, precis som lika värde.

2008-03-12 @ 17:14:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0