Katyn

Angående mitt vätskeintag; jag förstod inte att det var alldeles för lite, jag lovar att skärpa mig och återkomma med resultat, jag sippar faktiskt på vatten i skrivande stund.

Jag trodde idag att jag var inne i den kyrka jag tidigare nämnt men det visade sig när jag gick ut att jag hade tagit fel kyrka. Det är så här, det finns så fasligt många kyrkor att man måste se upp (bokstavligen) om det är någon särskild man letar efter. Nu gjorde det mig iofs ingenting eftersom de flesta kyrkor är angenämna och så även denna. Det som däremot var märkligt och en helt ny upplevelse för mig var att det luktade starkt av surkål inne i kyrkan.

I morgon visas filmen Katyń i skolan. För er som inte vet är det en ny (oscarsnominerad) film av Andrzej Wajda som handlar om massakern i Katyń, ett skogsområde i Ryssland, våren år 1940. På order av Stalin mördades över 4000 polska officerare (bland andra Wajdas egen pappa) i denna skog. Under samma period skedde liknande massmord på andra orter och sammanlagt mördades över 20 000 officerare. Inte förrän under Gorbatjovs ledning slutade Sovjet att förneka sin skuld i händelserna. I och med Wajdas film har gamla sår rivits upp igen och filmen har vållat mycket debatt. I stan kan man se flera minnesmärken över massakern i Katyń, ett av de större finns i mitt kvarter.

Hadetbragonatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0