Pierogi

Sa för en stund sedan hejdå till Gabi efter en jättetrevlig kväll med ytterligare intressanta diskussioner och upptäckten av ett jättemysigt pirogi-hak på min gata där jag fick piroger i alla regnbågens färger och Gabi åt chokladpiroger (vilket inte alls var så dumt). Tydligen har stället varit recenserat i Sydsvenskan som det ställe man ska gå till i Warszawa om man vill ha riktigt goda polska piroger. Ni som kommer och hälsar på kan räkna med ett besök där.

Annars har min skolsituation förändrats något. Igår kom ytterligare ett avslag för stipendium till min uppsats vilket gjorde mig så destruktiv till sinnes att jag satte mig i mitt vackra fönster (se bild) och rökte en Vogue lila. Efter lite pepptalk från mina nära och några konkreta lösningsförslag kändes det dock bättre. Idag gick jag till skolan för tredje dagen, fast besluten om att denna gång lyckas registrera mig. När jag hämtade mitt ID som imponerande nog var fixat inom ett dygn fick jag oväntat sällskap till Polonicum av den administrativa ID-damen. Vips hade hon satt in mig på en helt annan kurs än den jag hade tänkt, en som redan startat och som är för just Erasmus-studenter. Min första lektion är alltså på tisdag i stället för om två veckor. När jag nämnde något om polska children's books så halade damen dessutom fram ett par sådana ur sitt skrivbord. Återigen är jag rörd över mänsklig hjälpsamhet, hon kanske bara gjorde sitt jobb men jag vägrar låta ett sådant faktum stå i vägen för min rörelse.

Min dator är full av stänk från rödbetssoppa. Är det ett tecken på acklimatisering?


image40


Hadetbrahej!

Kommentarer
Postat av: Syrran

Kom precis på att jag kunde kolla din blogg. Ser fram emot att prova det trevliga pirogstället. Vi prickade inte in någon pirog sist. Tråkigt med stipendiet... Vi hörs senare! Många kramar från systern din

2008-03-15 @ 16:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0