Warszawa ma wszystko

Warszawa är en blandning av allt; vackra palats, grå betonghus från kommunisttiden, vackra parker, skrikiga reklamskyltar, gamla byggnader (som dock i de flesta fall är rekonstruktioner), lugna parker, trafikkaos, små kyrkor, jättelika skyskrapor, förfallna hus, nybygge och mycket mer. Den psykiska störning jag närmast skulle förknippa Warszawa med är borderline som bland annat berskrivs som en störning med symptomen instabilitet, impulsivitet och sårbarhet. Instabiliteten kommer delvis av den saliga blandingen av allting, impulsiviteten av det faktum att det är en stad med puls och vilja, sårbarheten i den unga åldern som demokratisk huvudstad. Mycket av det ena och ännu mer av det andra. Jag vet inte varför jag associerar till en psykisk störning men det känns rätt, kanske en yrkesskada. Förutom dessa stämningar finns det även en stor stolthet i stan, den stolthet som kan återfinnas i hela Polen. Denna stolthet märks på minnesmärken, monument och blomsterutsmyckningar och jag undrar om den inte till och med färdas  med avgaserna för på något sätt kan man andas den.










Hadetbracześć!


Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hehe - borderline... men jag haller med pa nat satt. Och anda alskar jag denna saliga rora!

2008-03-12 @ 22:23:01
URL: http://ibag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0