Polska kyrkogårdar

Under helgens mycket trevliga besök spenderades en del tid på polska kyrkogårdar, faktiskt lite mer tid än planerat eftersom det rörde sig om kvadratkilometer och bara en ingång/utgång. På fredagen besöktes Powążki-kyrkogården där bland andra "pianisten" Władek Szpilman vilar. På lördagen åkte vi till militärkyrkogården och där fick man en stark förnimmelse (jag skriver förnimmelse för mer än så kan det inte greppas) av hur många unga män och kvinnor Polen förlorade under WW2, enbart inom militären.

De polska kyrkogårdarna ser inte ut som de svenska där lagen om likhet länge har fått råda, alltså ingen får sätta upp en avsevärt mycket större sten än övriga. Har dock hört av Gabi att denna lag nu ändrats just för av att bemöta önskemål från polacker som bor i Sverige och vill begrava sina nära enligt egna traditioner. Det är mer av allt på polska kyrkogårdar, kors och madonnastatyer som sträcker sig högre än de omgivande murarna. Och så blommor, mängder av blommor i tyg som tillsammans med de färgglada ljuslyktorna ger ett väldigt vackert intryck. Jag tycker om de svenska kyrkogårdarna med sin anspråkslöshet och jag tycker om de polska med sin intensitet.


          



Hadetbrahej

Kommentarer
Postat av: klara

jag tycker även om de frusna men hjärtliga busspauserna utanför.

2008-04-22 @ 21:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0