Social tisdag

Gårdagen var en härlig dag på många sätt. Den började visserligen med en mindre försovning men eftersom läraren själv var lite sen så klarade jag mig. I pausen satt jag utanför Polonicum med en tysk tjej från min klass och vi kom in på miljöfrågor (enligt Gabi som bott i Tyskland är tyskarna mycket miljömedvetna). Vi diskuterade huruvida köp av utsläppsrätter verkligen är bra eller om det bara är ett sätt att köpa sig fri, giftet hamnar ju i miljön ändå. Vi bestämde oss i alla fall för att diskutera saken vidare efter polskan på torsdag och hon skickade en länk till min mail som visade hur illa det står till med jorden. Det står ganska illa till.

Efter polskan åkte jag i alla fall hem till Ewa (min polska språktränarkompis) och fick träffa hennes katt Czakra. På vanligt polskt manér dukades det fram kakor som hade fått en svensk att tro att det rörde sig om ett sällskap på 6-7 personer. Jag, som inte är någon kakfantast från början, gjorde mitt allra bästa. Även med polskan gjorde jag mitt bästa även om det gick ungefär som med kakorna.

Strax efter tre blev jag upplockad av Gabi och fick en tur runt Praga (östra sidan om floden Wisła) vilket var riktigt spännande, många fler gamla hus bevarade på den här sidan floden, antagligen för att det var här de allierade ryssarna väntade ut Warszawaupproret innan de gick in och "räddade" staden. Den totala förstörelsen begränsades alltså till den västra sidan och därför kan man på Pragasidan se många hus fulla med kulhål, hus som hyser vanliga hyresgäster idag. Efter turen åkte vi till en lekplats med Robin och jag fick blodsockerfall efter den tidigare kakorgien vilket slutade med att jag åt upp det mesta av Robins matsäck och dessutom köpte en god kommunist-hotdog när vi var och handlade. Sedan blev det härlig mozzarellasallad hos Gabi + familj och lite utomhuslek för Robin. Man kan se var byggarbetarna har rört sig i nybyggarområden genom att följa de små tomma vodkaflaskorna i fickformat.

Hadetbrahej!

Kommentarer
Postat av: Karin

Roligt att du skapar lite nya kontakter. Låter som du är frisk igen, eftersom du orkade med en sån hektisk dag, eller friskare i alla fall!

2008-04-16 @ 20:08:07
Postat av: Gabriella

Ah, bra att veta det dar om kakorna (sa jag inte satter igang och bakar varenda gang du kommer!)

2008-04-17 @ 09:00:07
URL: http://ibag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0