Warszawa ma wszystko (2)

Igår tog Gabi med mig och Heidi till en massa häftiga platser, typiska för staden eller landet. Vädret var bättre än på många dagar och man kunde ana känslan av den vårvarma solen under de kommande Chopinkonserterna i Łasienkiparken. Tänkte dela med mig av visuella intryck även här tillsammans med intressant information som till stor del kommer från Gabi.


               
Besök på en traditionel polsk mjölkbar där man till skillnad från matställen i resten av stan kan bli mätt för en tia. Utbudet är genompolskt med undantag för Cocacolan.Till höger syns rätten Bigos, en blandning av kål och olika typer av kött, en slags polsk pyttipanna. Man ska inte låta sig vilseledas av det bruna sörjiga utseendet för det är fantastiskt gott. Tyvärr var enligt Gabi damerna i luckan alldeles för trevliga, de ska enligt traditionen vara buttra och otrevliga.


               
Łasienkiparken. En mycket vacker plats redan nu och jag kan bara föreställa mig hur det kommer att se ut när träden är helt utslagna. Tama ekorrar äter nötter ur människors händer och påfågelhannarna vänder ut och in på sig för att imponera på honorna.Till höger syns resterna av amfiteatern som idag används som konsertscen.


                
Vid den okända soldatens grav står det vakter dygnet runt som inte får prata med varandra, ett jobb jag nog inte skulle klara av ens med direktörslön. Palmen i rondellen är konstgjord och får olika blad varje år. Pannkakan finnes i gamla stan.

Hadetbrahej

Kommentarer
Postat av: anna

hejaijn.
nu har jag försökt läsa Gombrowicz dagöcker på danska. resultat: tio tydda, fem skummade men jag kan säga att det verkar vara ett bra sätt för mig att tillgodose mig lite polsk historia mellan perspektiven på denna. dock går det lite för låångsamt för att vara en effektiv förberedelse för mitt möte med polen. ska nog ta och bära hem några av dina tidigare rekommendationer nästa gång jag är på biblioteket. idag blir det lyrik till en av strängarna på min lyra.
kram

2008-04-07 @ 17:03:51
Postat av: Anders

Sån pannkaka vill jag ha när vi kommer.

2008-04-07 @ 20:19:57
Postat av: sjuksyrran

Funderar på att åka till Polen. Hur är Krakow?

2008-04-07 @ 23:27:01
URL: http://miljonresan.blogg.se
Postat av: anna

polsk mat ja. pannkaka ja. mycket bra. fast kanske kanske är det glass under fullblommande träd som gäller för vi tänkte att när vi anländer anländer vi till paradiset.

2008-04-08 @ 13:10:49
Postat av: Gabriella

Hej, tankte bara saga hejda, for nu bar det av ivag igen, usch & bla. Hoppas din presentation gick bra.

2008-04-08 @ 14:57:29
URL: http://ibag.blogg.se
Postat av: Anonym

hurra för bigos och florsockrad pannkaka :-) kram

2008-04-09 @ 12:38:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0