Tani wino

Bästa läsare, såhär gick alltså mitt tani wino (billigt vin)-party till:

Vi gick till en liten tobaksbutik, till höger stod en hylla med vinflskor som alla såg ganska präktiga ut. "Tror du de har tani wino här?" frågade jag min vän Janka. "Jag vet inte, jag ska fråga" sa hon varpå hon sa något till damen bakom disken som log roat och försvann bak och fiskade upp två flaskor ur några gröna backar. Omsorgsfullt slog hon in flaskorna i vitt papper vilket fick en man bakom disken att reagera: "Men hallå, så där brukar du göra". "Nä, svarade damen, det beror på klienten."

Så samlades vi hemma hos vår tani wino-värdinna och korkade upp, dvs pluggade ur de oranga plastkorkarna eller öppnade tetrapacken. 3,5 zloty gav jag för min flaska, ca 9 svenska kronor. I övrigt ligger vinpriserna i Polen inte långt ifrån de svenska, tani wino är alltså ett eget fenomen. Oavsett märke hade alla körsbärssmak för att dölja den usla kvalitén.





Under kvällen fick jag de ödesdigra frågorna. "Ser ni svenskar oss polacker som ett folk som super och stjäl?". Alla såg på mig. "Nej" svarade jag, "kanske endel men generellt sett nej". Det var en lögn, jag vet det, jag vet att det är många fler än bara några enstaka som endast förknippar polacker med vodka och bilstölder. Det skulle vara väldigt enkelt för många att tänka om men jag får den bestämda känslan att folk trivs med sina fördomar, det finns ett nöje i att se ner på polacker. Själva ordet "polack", en benämning av en människor som bor i landet Polen, har fått en negativ klang. Hur talar man om det för en medmänniska?

Hadetbrahej

Kommentarer
Postat av: Adam

I Tyskland finns det ett känt ordspråk som jag inte kan ordagrant, men som innehåller ord som "auto", "gestohlen" och "Polen". Om din bil är stulen finns den i Polen, typ. Fast på rim.

2008-06-15 @ 00:28:03
URL: http://www.adamhaglund.se
Postat av: Karin

Ja, fördomar "hjälper oss" att greppa världen runt om. Delvis därför stannat vi gärna kvar i våra "trygga" fördomar om andra, även om mycket talar mot dem. Hur smakade vinet?

2008-06-15 @ 17:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0