Melodifestivalsucker

"Vad skönt att slippa vara i Sverige under melodifestivaltramset!"

Så har jag sagt, ändå sitter jag här nu och förbannar den hackiga bilden på web-tvn som gör att jag måste nöja med direktsändning i P4. Känner mig för första gången här lite ensam, inte så farligt men sällskap hade varit trevligt. Ensamhet kommer dock inte att bli något större problem under min tid här med tanke på alla besök och jag räknar med att lära känna lite folk i skolan också. Och så har jag ju Gabi här vilket är väldigt trevligt, hon har mycket intressant att berätta om såväl kulturella som politiska polska fenomen.

Var på Arkadia idag och handlade lite i mataffären som finns där, det var mer eller mindre kaos, proppfullt med folk som körde sina vagnar kors och tvärs eller stod stilla och provsmakade något så att alla andra fick knöla sig förbi bäst de kunde, folk som snubblade över tomma kartonger i gångarna medan de pratade i mobiltelefon eller ropade på någon i andra ändan av gången, doften av surkål som hängde över spannarna i mitten av butiken och som blandades med doften av fiskavdelningen bredvid, butiksarbetarna som körde runt med mobila golvtvättarmaskiner... 

Att handla är alltså ett äventyr i sig när man är en språklig och kulturell outsider. Kassorna i butiken påminner om Lidls kassor med den skillnaden att det inte finns mycket band före kassan heller, alltså inte mycket plats alls att lägga varorna på. Triumfen över den enkla konversationen jag lyckas med över kassapparaten dalar så fort jag får en fråga som inte är skolboksinövad och jag måste le urskuldande och säga mitt "przepraszam, nie rozumiem (ursäkta jag förstår inte)".

Det finns en fin liten kyrka runt hörnet som var scen för många slag under Warszawa-upproret, jag tänkte gå dit i morgon och se om någonting av det som hände finns kvar i väggarna.

Hadetbrahej

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Kom hit och halsa pa! :-)
Forresten, jag kom pa att jag kan visa dig nagra haftiga hus pa Praga-sidan som har kvar orginal skjuthar i vaggarna fran andra varldskriget!

2008-03-15 @ 23:24:26
URL: http://ibag.blogg.se
Postat av: Gabriella

...jag menade skjuthal, forstas...

2008-03-15 @ 23:25:28
URL: http://ibag.blogg.se
Postat av: Anders

Vi höll på BWO. Jag blir sugen på att spara till ännu längre hår, han är het.

2008-03-16 @ 01:51:07
Postat av: Eliza

Var du i kyrkan? Jag vill gärna se något av det du skriver om när vi kommer. Håller som bäst på att pricka av din lista. Vet inte vem jag höll på i Melodifestivalen. Inte samma som Anders iallafall, fast han hade fint hår. Inte heller på Barbiedockan som vann. Vi tittade så smått ändå. Maria och Kent var hos oss. Kent visste mest, men han är ju mellanstadielärare och måste hålla sig uppdaterad.

2008-03-17 @ 15:38:00
Postat av: lelle

När jag var i Warscawa (jag vet, felstavat, men vem bryr sig) för evigheter sedan hade någon klottrat "Var är Ola?" överallt, som ngn slags tag - alltså på polska, jag fick det översatt. Hittar du det, fota. Kom till teven i slutet av melodifestivalen, Pernilla och Nina försökte få mig att ringa och rösta på SIbel för att a/ hon går på C4, b/ de ville kunna säga till andra att jag röstat. Tji fick de.

2008-03-17 @ 18:42:20
URL: http://wwww.lennartgoth.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0